Vstupuje – li do obchodního vztahu s prodávajícím, společností EXTERA.CZ, spotřebitel, řídí se tyto vztahy vedle obecných ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném a účinném znění, rovněž dalšími právními předpisy zajišťujícími ochranu spotřebitele v právních vztazích s podnikateli, zejména zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
1) Vymezení základních pojmů
Prodávající:
EXTERA.CZ, Mgr. Martin Malíšek
se sídlem E. Podgorného 149/20, 700 30 Ostrava-Dubina
IČ: 745 42 826, 101, CZ8707226022 - Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku,
ZÚJ: 546135 - Ostrava-Jih, Okres: CZ0806 - Ostrava-město
Tel.: +420 605 285 081
Tel.: +420 603 284 405
E-mail: info@extera.cz
Spotřebitel: Spotřebitelem je každá fyzická osoba, která jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání a uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak vstupuje do právního vztahu. Tato definice vychází z § 419 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
2) Sdělení před uzavřením smlouvy
Prodávající před uzavřením smlouvy sděluje kupujícímu, který je zákazník - spotřebitel, že:
a) údaje o hlavních vlastnostech zboží jsou uvedeny v katalogu zboží;
b) kontaktní údaje prodávajícího jsou EXTERA.CZ, Mgr. Martin Malíšek se sídlem na adrese E. Podgorného 149/20, CZ - 700 30 Ostrava, IČ 745 42 826, DIČ: CZ8707226022, číslo účtu: 5218517339/0800; kontaktním e-mailem pro doručování elektronické pošty je elektronická adresa info@extera.cz a kontaktním telefonním číslem je +420 605 285 081 nebo +420 603 284 405;
c) náklady na dodání zboží nebo služby se liší podle zvolené metody, poskytovatele dopravy a způsobu úhrady ceny;
d) náklady na prostředky komunikace na dálku se neliší od základní sazby (prodávající si neúčtuje žádné další poplatky);
e) nedohodnou-li se smluvní strany jinak, požaduje prodávající úhradu kupní ceny před převzetím plnění kupujícím od prodávajícího, a to způsobem podle spotřebitelem vybrané metody úhrady kupní ceny;
f) neuzavírá prostřednictvím internetového obchodu smlouvy, jejímž předmětem je opakované plnění;
g) ceny zboží jsou v katalogu zveřejněném v internetovém obchodě uváděny včetně i bez DPH, včetně veškerých poplatků stanovených zákonem;
h) má právo od smlouvy odstoupit, a to za podmínek uvedených v článku 5 těchto VOP, který je součástí tohoto sdělení;
i) v případě odstoupení od smlouvy nese spotřebitel náklady spojené s vrácením zboží prodávajícímu
j) v případě, že má stížnost, může se obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru;
k) práva z vadného plnění se plně řídí obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174b občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů), včetně popis práv spotřebitele z vadného plnění, které jsou součástí tohoto sdělení;
l) s návrhem na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se může obrátit na orgán mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ 000 20 869, internetová adresa: http://www.coi.cz. Česká obchodní inspekce vyřizuje návrhy na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů způsobem a za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy;
m) živnostenskou kontrolu prodávajícího provádí v rámci své působnosti příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů.
n) smlouva je se spotřebitelem uzavřena formou vytvoření elektronické objednávky, jejíž kopii obdrží spotřebitel elektronicky po zadání e-mailové adresy, k jiné formě uložení nemá spotřebitel přístup;
o) objednávka je uložena v systému prodávajícího
Údaje podle odst. písm. h) a i) VOP poskytuje prodávající spotřebiteli pro lepší přehlednost také prostřednictvím vyplněného vzorového poučení o možnosti odstoupení od smlouvy a vzorového formuláře uvedeného v sekci "Soubory ke stažení" v zápatí této stránky.
3) Závaznost obchodních a dodacích podmínek Prodávajícího
Obchodní a dodací podmínky Prodávajícího tvoří nedílnou součást každé smlouvy uzavřené mezi Prodávajícím a Zákazníkem. Zákazník je povinen se s těmito podmínkami seznámit před uskutečněním nákupu. Podmínky jsou dostupné v textové podobě na internetových stránkách www.extera.cz a v tištěných katalozích Prodávajícího. Uzavřením smlouvy, zejména odesláním objednávky, Zákazník neodvolatelně potvrzuje, že:
- byl s těmito podmínkami řádně seznámen,
- tyto podmínky jsou mu zcela jasné, zřejmé a srozumitelné,
- s těmito podmínkami bezvýhradně souhlasí.
Obchodní a dodací podmínky jsou dostupné na webových stránkách Prodávajícího a Zákazníkovi je umožněno jejich archivování a reprodukce. Jakékoliv námitky vůči těmto podmínkám musí být uplatněny výhradně před uzavřením smlouvy. Odesláním objednávky Zákazník bere na vědomí, že jakékoliv následné námitky vůči podmínkám nebudou mít vliv na platnost smlouvy.
Prodávající si vyhrazuje právo kdykoliv jednostranně změnit obchodní a dodací podmínky. Pro smlouvy uzavřené před změnou platí podmínky účinné v době jejich uzavření, ledaže se Zákazník a Prodávající dohodnou jinak.
Objednávka Zákazníka, podaná prostřednictvím webových stránek www.extera.cz, je považována za návrh na uzavření smlouvy, který je pro Zákazníka závazný od okamžiku jeho odeslání. Prodávající si vyhrazuje právo kdykoliv objednávku odmítnout, zejména v případech uvedených v těchto podmínkách.
Při objednávce prostřednictvím webových stránek jsou jednotlivé technické kroky vedoucí k uzavření smlouvy zřetelné z procesu objednávání. Před odesláním objednávky má Zákazník možnost její obsah zkontrolovat a upravit. Prodávající neodpovídá za chyby způsobené Zákazníkem při zadávání údajů.
Prodávající neodpovídá za případné chyby způsobené technickými problémy na straně Zákazníka ani za jakékoli prodlení způsobené třetími stranami (např. poskytovateli platebních služeb nebo dopravy). Veškerá odpovědnost Prodávajícího je omezena na rozsah stanovený platnými právními předpisy.
Prodávající si vyhrazuje právo odmítnout objednávku Zákazníka v následujících případech:
- dojde k výpadku výrobce,
- doprodají se poslední kusy zboží, které již není možné dále dodat,
- nastane změna v dodávkách třetích stran, zejména výrobců a dodavatelů, která znemožní splnění objednávky,
- vzniknou technické komplikace při zpracování objednávky, které by mohly ovlivnit její řádné splnění.
O odmítnutí objednávky a důvodech tohoto odmítnutí bude Prodávající informovat Zákazníka prostřednictvím kontaktních údajů uvedených v objednávce bez zbytečného odkladu. Toto právo je v souladu s ustanovením § 1732 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který stanoví, že návrhem na uzavření smlouvy je objednávka Zákazníka, přičemž ke vzniku smlouvy dochází až potvrzením objednávky ze strany Prodávajícího.
V případě, že Zákazník již uhradil kupní cenu nebo její část a objednávka je odmítnuta, vrátí Prodávající bez zbytečného odkladu odpovídající částku zpět Zákazníkovi na účet, ze kterého byla platba provedena. Náhrada škody nebo jiné kompenzace nejsou poskytovány, pokud není zákonem stanoveno jinak.
4) Cena zboží, daně, poplatky a individuální nabídky
Prodávající informuje Zákazníky, že všechny ceny uvedené v nabídce publikované v internetovém katalogu na webových stránkách internetového obchodu zahrnují daň z přidané hodnoty (DPH), pokud není výslovně uvedeno jinak.
Ceny uvedené v internetovém katalogu jsou platné v okamžiku zobrazení a mohou být Prodávajícím kdykoliv upraveny. O konečné ceně, včetně případných nákladů na dopravu a dalších souvisejících poplatků, je Zákazník informován během rekapitulace objednávky před jejím odesláním.
K celkové vyúčtované ceně se připočítávají následující náklady:
- Doprava a balné: Náklady na dopravu zboží a balné činí 190,- Kč bez DPH, pokud není stanoveno jinak.
- Individuální náklady na dovoz: V případě zboží, které není uvedeno v Hlavním katalogu nebo akčních katalozích, budou náklady na dopravu stanoveny individuálně na základě dohody mezi Zákazníkem a Prodávajícím.
Prodávající si vyhrazuje právo upravit náklady na dopravu a balné v závislosti na velikosti objednávky, zvoleném způsobu dopravy nebo místě dodání. O případných změnách bude Zákazník před uzavřením smlouvy informován.
V souladu s § 1811 odst. 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má Prodávající povinnost poskytnout Zákazníkovi informace o celkové ceně zboží včetně veškerých souvisejících nákladů před uzavřením smlouvy. Prodávající tyto náklady uvádí ve fázi rekapitulace objednávky v internetovém obchodě.
Individuální nabídky a doprava zdarma
Prodávající si vyhrazuje právo na základě samostatné poptávky Zákazníka nabídnout dopravu zdarma nebo individuální cenu zboží, přičemž:
- taková nabídka podléhá individuálnímu posouzení Prodávajícího a není právně vymahatelná,
- Prodávající může, ale nemusí na poptávku Zákazníka reagovat a vyhovět jí, a to zcela dle svého uvážení,
- jakékoli podmínky takové nabídky, pokud jsou poskytnuty, budou sděleny Zákazníkovi před uzavřením smlouvy.
V případě, že Prodávající nabídne individuální cenu nebo dopravu zdarma, platí tato nabídka pouze pro konkrétní poptávku a nelze ji uplatňovat zpětně na již uzavřené smlouvy nebo objednávky, pokud není výslovně uvedeno jinak.
Prodávající je oprávněn upravit nebo odvolat individuální nabídku do okamžiku uzavření smlouvy, tj. do potvrzení objednávky podle § 1732 odst. 1 občanského zákoníku.
Individuální posouzení cenové úpravy na základě konkurenčních nabídek
Prodávající si vyhrazuje právo na základě písemného doložení výhodnějších podmínek nabízených třetí stranou (např. odkazem na veřejnou nabídku nebo písemným sdělením) individuálně posoudit možnost cenové úpravy s cílem vyhovět požadavku Zákazníka.
Prodávající není povinen předložené podmínky akceptovat nebo přizpůsobit svou nabídku, a to zcela dle svého uvážení. Jakékoliv poskytnutí cenové úpravy je výhradním právem Prodávajícího a není právně vymahatelné.
Pokud Prodávající nabídne cenovou úpravu, platí tato úprava pouze pro konkrétní objednávku a je časově omezena do okamžiku uzavření smlouvy (tj. potvrzení objednávky Prodávajícím). Cenová úprava se nevztahuje na dříve uzavřené smlouvy, zpětné uplatnění slev nebo budoucí objednávky, pokud není výslovně dohodnuto jinak.
Prodávající rozhodne o akceptaci či odmítnutí cenové úpravy bez zbytečného odkladu a informuje o svém rozhodnutí Zákazníka prostřednictvím kontaktních údajů uvedených v objednávce.
5) Odstoupení od smlouvy
Zákazník – spotřebitel má v souladu s § 1818 a § 1829 občanského zákoníku právo odstoupit od uzavřené smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne následujícího po dni převzetí zboží.
Odstoupit od smlouvy lze písemně, a to doručením písemného oznámení o odstoupení na adresu sídla společnosti EXTERA.CZ, nebo elektronickou formou, zasláním e-mailu na adresu info@extera.cz.
V případě odstoupení od smlouvy je Zákazník povinen vrátit Prodávajícímu zboží včetně příslušenství, poskytnutých dokladů a případných dárků obdržených s produktem, bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Vrácení zboží je možné provést zasláním zboží na adresu sídla Prodávajícího. Prodávající neakceptuje zboží vrácené prostřednictvím dobírky; takto zaslané zboží nebude převzato.
Náklady na vrácení zboží
Náklady na vrácení zboží nese Zákazník v plné výši, a to i v případě, že zboží vzhledem k jeho povaze nelze vrátit běžnou poštovní cestou. V takovém případě může Prodávající na základě žádosti Zákazníka zajistit odvoz zboží na vlastní náklady Zákazníka, a to za smluvní cenu, která bude stanovena předem na základě dohody mezi Zákazníkem a Prodávajícím.
Pokud dojde k vrácení zboží z důvodu chyby na straně Zákazníka (například při objednání nesprávného zboží vlastní vinou), nese Zákazník veškeré náklady spojené s vrácením zboží. I v tomto případě může Prodávající nabídnout možnost odvozu zboží za smluvní cenu, která bude sdělena Zákazníkovi předem.
Prodávající si vyhrazuje právo určit způsob a termín odvozu v závislosti na dostupnosti dopravních prostředků a dalších provozních okolnostech. Všechny náklady spojené s touto službou musí být uhrazeny před jejím uskutečněním, pokud není dohodnuto jinak.
Podmínky vrácení zboží
Zákazník by měl vrátit zboží kompletní, nepoškozené, neopotřebené, čisté, pokud možno včetně originálního obalu, ve stavu a hodnotě, v jakém zboží převzal. Pokud bylo zboží součástí setu nebo bylo dodáno s doplňkovými produkty, dokumenty či dárky, musí být vráceno v plném rozsahu.
Zákazník bere na vědomí, že:
- Pokud bude vrácené zboží nekompletní, opotřebené, poškozené, nebo zjevně užíváno nad rámec nezbytného seznámení se s jeho povahou a vlastnostmi, má Prodávající právo na náhradu škody odpovídající snížení hodnoty zboží.
- Prodávající může uplatnit toto právo na základě odborného posouzení stavu vráceného zboží, přičemž výsledky tohoto posouzení budou Zákazníkovi na vyžádání sděleny.
Prodávající je oprávněn jednostranně započíst svůj nárok na náhradu škody vůči Zákazníkovu nároku na vrácení kupní ceny. Nárok na náhradu škody může zahrnovat:
- náklady na uvedení zboží do původního stavu (čištění, opravy, doplnění příslušenství),
- snížení hodnoty zboží v důsledku jeho opotřebení,
- jiné přímé škody způsobené nevhodným zacházením nebo nesprávným vrácením zboží.
Prodávající si vyhrazuje právo odmítnout přijetí zboží, které je v natolik poškozeném stavu, že již není možné jej uvést do původního prodejního stavu.
Vrácení plateb
Odstoupí-li Zákazník od smlouvy, vrátí Prodávající všechny obdržené platby včetně nákladů na dodání, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od obdržení oznámení o odstoupení od smlouvy. Prodávající je však oprávněn pozdržet vrácení platby, dokud neobdrží vrácené zboží nebo dokud Zákazník neprokáže, že zboží odeslal zpět, podle toho, co nastane dříve.
Náklady na dodání budou vráceny pouze v rozsahu odpovídajícím nejlevnějšímu způsobu standardního dodání nabízeného Prodávajícím. Jakékoli dodatečné náklady na dopravu, vzniklé z důvodu Zákazníkem zvoleného způsobu dodání (například expresní doprava nebo speciální kurýrní služby), nebudou Zákazníkovi nahrazeny.
Vrácení platby bude provedeno stejným způsobem, jakým byla platba přijata, pokud Zákazník výslovně neurčí jiný způsob. Pokud Zákazník zvolí jiný způsob vrácení platby, musí poskytnout potřebné údaje pro uskutečnění této transakce (například číslo bankovního účtu). Prodávající nenese odpovědnost za prodlení způsobené nesprávně poskytnutými údaji.
Prodávající si vyhrazuje právo snížit částku vrácené platby o náklady spojené s opravou, vyčištěním nebo uvedením zboží do původního stavu, pokud bylo zboží vráceno poškozené nebo neúplné. O této skutečnosti bude Zákazník informován písemně nebo elektronicky.
Prodávající upozorňuje Zákazníka, že není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky dříve, než:
- mu Zákazník zboží fyzicky předá, nebo
- prokáže, že zboží Prodávajícímu odeslal (např. předložením dokladu o odeslání).
Prodávající zároveň zdůrazňuje, že Zákazník odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nezbytné pro ověření jeho povahy a vlastností. Takové snížení hodnoty bude Prodávajícímu kompenzováno formou jednostranného započtení na vracenou částku.
Vrácení dárku v případě odstoupení od smlouvy
Pokud byl Zákazníkovi společně se zbožím poskytnut dárek, je darovací smlouva mezi Prodávajícím a Zákazníkem uzavřena s rozvazovací podmínkou. To znamená, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy ze strany Zákazníka, darovací smlouva pozbývá účinnosti a Zákazník je povinen vrátit spolu se zbožím také poskytnutý dárek. Pokud dárek není vrácen nebo je vrácen poškozený, má Prodávající právo uplatnit náhradu škody nebo snížit vracenou částku o hodnotu dárku.
Výjimky z práva na odstoupení od smlouvy
Prodávající informuje Zákazníka, že v souladu s ustanovením § 1837 občanského zákoníku není možné odstoupit od kupní smlouvy zejména v následujících případech:
a) o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli Prodávajícího, a k nimž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,
b) o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání Zákazníka nebo přizpůsobeno jeho osobním potřebám,
c) o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím,
d) o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které Zákazník z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit,
e) o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky či počítačového programu, pokud Zákazník porušil jejich původní obal.
Prodávající si vyhrazuje právo stanovit další podmínky plynoucí z jeho obchodních a dodacích podmínek, které jsou nedílnou součástí každé uzavřené smlouvy.
Vzorový formulář pro odstoupení od kupní smlouvy naleznete na této stránce v sekci "Soubory ke stažení".
6) Popis práv spotřebitele z vadného plnění
6.1 Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174b občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele). Právo spotřebitele z vadného plnění lze uplatnit po dobu 24 měsíců (2 let) od převzetí zboží, pokud právní předpisy nebo smlouva nestanoví jinak.
6.2 Pokud je předmětem koupě hmotná movitá věc propojená s digitálním obsahem nebo službou digitálního obsahu (dále jen "věc s digitálními vlastnostmi"), odpovědnost za vady se vztahuje i na poskytování digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, pokud je poskytuje třetí osoba. To neplatí, je-li z obsahu smlouvy zjevné, že digitální obsah nebo služba digitálního obsahu jsou poskytovány samostatně.
6.3 Prodávající odpovídá za to, že zboží při převzetí nemá vady, zejména že:
a) odpovídá ujednanému popisu, druhu, množství, jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným vlastnostem;
b) je v souladu s jeho popisem v katalogu, technickém listu nebo jiných dokumentech poskytovaných prodávajícím;
c) je dodáno s ujednaným příslušenstvím, pokyny k použití a dokumentací, včetně návodu k montáži nebo instalaci.
6.4 Prodávající dále odpovídá za to, že:
a) zboží je vhodné k obvyklému účelu, k němuž se věci tohoto druhu běžně používají, a to i s ohledem na platné právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování odvětví;
b) vlastnosti zboží odpovídají veřejným prohlášením prodávajícího nebo jiných osob v obchodním řetězci, pokud tato prohlášení mohla ovlivnit rozhodnutí spotřebitele;
c) zboží je dodáno s příslušenstvím a návodem, které může spotřebitel rozumně očekávat.
6.5 Ustanovení čl. 6.3 a 6.4 se nepoužijí v případě, že Prodávající před uzavřením smlouvy spotřebitele zvlášť upozornil na konkrétní odlišnosti nebo vlastnosti zboží, které se liší od běžných očekávání nebo od vlastností uvedených v článcích 6.3 a 6.4, a spotřebitel s těmito odlišnostmi při uzavření smlouvy výslovně souhlasil. Tento postup je v souladu s ustanovením § 2161 odst. 5 občanského zákoníku, podle kterého prodávající neodpovídá za nesoulad zboží se smlouvou, pokud na tuto skutečnost spotřebitele předem upozornil a spotřebitel ji přijal.
6.6 Prodávající odpovídá za vady způsobené nesprávnou montáží nebo instalací, pokud byla provedena prodávajícím nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že montáž provedl spotřebitel, pokud byla vada způsobena nedostatky v návodu poskytnutém prodávajícím.
6.7 Pokud se vada projeví do jednoho roku od převzetí zboží, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže prodávající prokáže opak.
6.8 U věcí s digitálními vlastnostmi zajistí prodávající poskytování aktualizací nezbytných k zachování vlastností zboží podle čl. 6.3 a 6.4:
a) po dobu dvou let, nebo
b) po celou dobu poskytování digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, pokud tato doba přesahuje dva roky.
6.9 Aktualizace nemusí být poskytovány, pokud na to byl spotřebitel výslovně upozorněn před uzavřením smlouvy a s tímto omezením výslovně souhlasil.
6.10 Pokud spotřebitel aktualizaci neprovede v přiměřené době, nemá práva z vad, které byly způsobeny pouze neprovedením aktualizace. To neplatí, pokud prodávající spotřebitele na důležitost aktualizace výslovně neupozornil.
6.11 Spotřebitel může vytknout vadu, která se projeví během záruční doby. Doba pro vytknutí vady se prodlužuje o období, po které spotřebitel nemohl zboží používat z důvodu vady.
6.12 Pokud má zboží vadu, může spotřebitel požadovat její odstranění dodáním nového zboží nebo opravou. Prodávající může odmítnout odstranit vadu, pokud by to bylo nepřiměřeně nákladné.
6.13 Prodávající odstraní vadu v přiměřené době tak, aby tím spotřebitel nezpůsobil značné obtíže. Vyžaduje-li to povaha zboží, prodávající zajistí demontáž vadného zboží a montáž opraveného nebo nového zboží na vlastní náklady.
6.14 Spotřebitel má právo na přiměřenou slevu nebo odstoupení od smlouvy, pokud:
a) prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v přiměřené lhůtě;
b) se vada projevuje opakovaně;
c) vada je podstatným porušením smlouvy;
d) z prohlášení prodávajícího nebo z okolností vyplývá, že vada nebude odstraněna v přiměřené době.
6.15 Pokud je vada nevýznamná, spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy. Má se za to, že vada není nevýznamná, pokud prodávající neprokáže opak.
6.16 Spotřebitel může vadu vytknout přímo prodávajícímu nebo osobě určené k opravě, pokud je taková osoba určena a dostupná v místě spotřebitele.
6.17 Při uplatnění reklamace je prodávající povinen vydat spotřebiteli písemné potvrzení o přijetí reklamace, obsahu reklamace a požadovaném způsobu jejího vyřízení.
6.18 Reklamace musí být vyřízena do 30 dnů od uplatnění, pokud se strany nedohodnou jinak.
6.19 Pokud není reklamace vyřízena v zákonné lhůtě, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy nebo přiměřenou slevu.
6.20 Prodávající vydá spotřebiteli písemné potvrzení o způsobu vyřízení reklamace, včetně opravy, výměny nebo zamítnutí reklamace.
6.21 Reklamaci lze uplatnit e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem, dle volby spotřebitele.
6.22 Spotřebitel má právo na náhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním reklamace, pokud je uplatní do jednoho měsíce od uplynutí lhůty pro vytknutí vady.
7) Odpovědnost za vady, záruka
A) Zákonná odpovědnost za vady zboží
Práva a povinnosti smluvních stran ohledně odpovědnosti Prodávajícího za vady se řídí obecně závaznými právními předpisy, zejména občanským zákoníkem (§ 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174b). Prodávající odpovídá za to, že zboží nemá při převzetí Zákazníkem vady, pokud není v kupní smlouvě nebo jiných dokumentech uvedeno jinak.
Prodávající zejména odpovídá za to, že zboží při převzetí:
- Má vlastnosti, které byly výslovně sjednány nebo které lze rozumně očekávat s ohledem na povahu zboží, veřejná prohlášení Prodávajícího nebo výrobce, nebo reklamu, kterou provedli.
- Je vhodné k účelu, který Prodávající výslovně uvedl, nebo k účelu obvyklému u tohoto typu zboží.
- Odpovídá jakostí a provedením vzorku nebo předloze, pokud byla kvalita určena na jejich základě.
- Je dodáno v odpovídajícím množství, míře a hmotnosti.
- Vyhovuje požadavkům právních předpisů platných v době uzavření smlouvy.
Výjimky z odpovědnosti Prodávajícího za vady:
Zákazník nemá právo na uplatnění nároků z vad, pokud:
- Zboží bylo prodáváno za nižší cenu a vada, která byla důvodem této ceny, byla Zákazníkovi výslovně sdělena.
- Vada vznikla běžným opotřebením způsobeným obvyklým užíváním zboží.
- Zboží bylo použité a vada odpovídá míře opotřebení, které mělo zboží při převzetí.
- Vada vznikla nevhodným použitím, skladováním nebo ošetřováním zboží, nebo pokud nebyly dodrženy pokyny v návodu k použití.
- To vyplývá z povahy zboží, například pokud jde o spotřební zboží s omezenou životností.
Doba pro uplatnění práv z vadného plnění:
- Lhůta pro uplatnění nároků z vadného plnění činí 24 měsíců od převzetí zboží.
- Pokud se vada projeví do šesti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže Prodávající prokáže opak.
- Lhůta se prodlužuje o dobu, kdy bylo zboží v reklamačním řízení nebo nemohlo být používáno v důsledku vady.
Práva Zákazníka v případě vadného zboží:
- Právo na odstranění vady:
- Zákazník má právo požadovat opravu nebo výměnu vadné součásti zboží.
- Pokud to není možné nebo by to bylo nepřiměřené nákladné, má Zákazník právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy.
- Právo na odstoupení od smlouvy:
- Zákazník může odstoupit od smlouvy, pokud je vada podstatným porušením smlouvy, vada znemožňuje řádné užívání zboží, nebo pokud se stejná vada vyskytne opakovaně (nejméně třikrát), nebo pokud má zboží větší počet vad (alespoň tři současně).
- Právo na přiměřenou slevu:
- Pokud nelze odstranit vadu v přiměřené době nebo způsobem, který by Zákazníkovi nezpůsobil značné obtíže.
B) Záruka za jakost zboží
Prodávající nad rámec zákonné odpovědnosti poskytuje záruku za jakost zboží v délce 10 let, pokud není v popisu zboží uvedena jiná záruční doba. Záruka za jakost je dobrovolná a vztahuje se na zboží, jehož jakost byla takto výslovně deklarována. Poskytnutí záruky v této nadstandardní lhůtě bude však individuálně posuzováno Prodávajícím s ohledem na konkrétní charakter zboží, jeho obvyklou životnost, způsob použití a další relevantní okolnosti.
Prodávající si vyhrazuje právo rozhodnout o poskytnutí nadstandardní záruky pouze u zboží, které splňuje podmínky stanovené Prodávajícím, a to zejména s ohledem na charakter zboží, jeho výrobní specifikaci a předpokládané využití. Zákazník bude o poskytnutí této nadstandardní záruky vždy předem informován.
Záruka se nevztahuje na:
- Vady způsobené činností nebo nečinností Zákazníka:
- Např. mechanické poškození, nevhodné skladování, nebo používání zboží v rozporu s návodem.
- Vady způsobené běžným opotřebením:
- Např. snížení výkonu nebo estetické změny způsobené dlouhodobým používáním.
- Škody vzniklé v důsledku vyšší moci:
- Např. živelné pohromy, požáry nebo jiné události mimo kontrolu Prodávajícího.
- Zboží s expirační lhůtou:
- Záruka platí pouze do data uplynutí této lhůty.
Povinnosti Zákazníka při převzetí zboží:
- Kontrola při převzetí:
- Zákazník je povinen při převzetí zboží zkontrolovat jeho množství, úplnost a případné viditelné vady způsobené přepravou.
- Reklamace viditelných vad:
- Pokud Zákazník zjistí viditelné vady, je povinen je bezodkladně písemně reklamovat.
- Pokud Zákazník převezme zásilku bez výhrad a vady nenahlásí, Prodávající si vyhrazuje právo pozdější reklamace těchto vad neuznat.
- Dokumentace vad:
- V případě poškozené zásilky musí Zákazník tuto skutečnost popsat v dodacím protokolu nebo odmítnout převzetí zásilky.
C) Uplatnění práv z vad dodaného zboží (způsob reklamace)
Uplatnění práv z vad dodaného zboží, tedy reklamaci, je Zákazník povinen učinit výhradně prostřednictvím reklamního formuláře, který je dostupný v sekci „Soubory ke stažení“ na webových stránkách Prodávajícího. Reklamační formulář musí být kompletně a pravdivě vyplněn a doručen Prodávajícímu:
- Poštou na adresu sídla Prodávajícího: E. Podgorného 149/20, 700 30 Ostrava-Dubina, nebo
- E-mailem na adresu: info@extera.cz
Pokud Zákazník podá reklamaci jiným způsobem než prostřednictvím stanoveného formuláře, není Prodávající povinen takovou reklamaci přijmout ani ji vyřídit. Prodávající si však vyhrazuje právo takovou reklamaci posoudit a případně vyřídit na základě své vlastní úvahy. V takovém případě má se za to, že Zákazník souhlasí s tím, že se vzdává jakéhokoli nároku na pozdější dovolání, včetně možnosti uplatnění dodatečných práv z vadného plnění týkajících se dané reklamace.
Podmínky pro přijetí reklamace:
- Reklamační formulář musí obsahovat veškeré požadované údaje, včetně identifikace Zákazníka, popisu vady, způsobu požadovaného vyřízení reklamace a přiložených dokladů (např. kopie faktury, dodacího listu).
- Reklamované zboží musí být zasláno na adresu Prodávajícího v odpovídajícím obalu, aby nedošlo k jeho dalšímu poškození během přepravy.
- Pokud Zákazník zvolí jiný způsob reklamace, nese riziko, že reklamace nebude Prodávajícím přijata nebo vyřízena.
Další podmínky uplatnění nároků z vad zboží jsou upraveny obchodními a dodacími podmínkami Prodávajícího.
D) Vyřízení reklamace
Prodávající rozhodne o reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne jejího řádného uplatnění, pokud se Prodávající se Zákazníkem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta zahrnuje i čas potřebný k posouzení vady a její odstranění.
V případě složitějších reklamací, které vyžadují odborné posouzení, může Prodávající potřebnou dobu pro odborné posouzení přiměřeně prodloužit, přičemž je povinen Zákazníka o této skutečnosti neprodleně informovat. Doba potřebná k odbornému posouzení se nezapočítává do zákonné lhůty pro vyřízení reklamace, avšak Prodávající zajistí, aby bylo posouzení provedeno co nejrychleji.
Prodávající se zavazuje, že:
- Zákazníka informuje o přijetí reklamace, jejím obsahu a předpokládané době vyřízení, a to bez zbytečného odkladu po doručení reklamace.
- Vyřízení reklamace včetně odstranění vady nebo jiného způsobu nápravy zajistí bez zbytečného odkladu, v souladu se zákonnou lhůtou 30 dnů od řádného uplatnění reklamace, pokud se strany nedohodnou jinak.
- Pokud nelze reklamaci vyřídit ve stanovené lhůtě z důvodů nezávislých na vůli Prodávajícího (např. nutnost odborného posudku, dodání náhradních dílů od výrobce apod.), poskytne Zákazníkovi jasné informace o dalším postupu.
Zákazník je oprávněn po uplynutí zákonné lhůty 30 dnů:
- Požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny,
- Odstoupit od smlouvy, pokud marné uplynutí lhůty představuje podstatné porušení smlouvy.
8) Závěrečné ustanovení
Prodávající a Zákazník jsou si vědomi významu vzájemné spolupráce a komunikace při řešení případných sporů nebo jiných otázek vyplývajících z obchodního vztahu. Prodávající deklaruje svou snahu o maximální vstřícnost při vyřizování reklamací a uplatňování práv z vadného plnění, a to vždy v souladu s platnými právními předpisy a pravidly ochrany spotřebitele.
Zákazník je zároveň vyzýván, aby veškeré své podněty a požadavky řešil přímo s Prodávajícím, který se zavazuje poskytovat jasné, úplné a včasné informace, aby bylo možné předejít zbytečným nedorozuměním. V případě potřeby je možné projednat specifické okolnosti jednotlivých případů na základě individuální dohody obou stran.
Prodávající si však vyhrazuje právo tyto obchodní a dodací podmínky kdykoliv jednostranně změnit nebo upravit, pokud to vyžaduje právní úprava, provozní potřeby nebo jiné oprávněné zájmy Prodávajícího. Aktuální znění podmínek bude vždy zveřejněno na internetových stránkách Prodávajícího, přičemž změny vstupují v platnost dnem jejich zveřejnění, není-li výslovně uvedeno jinak.
Tento přístup zajišťuje právní jistotu oběma stranám a podporuje spravedlivé a transparentní vztahy mezi Prodávajícím a Zákazníkem.
Jsme tady pro Vás!